Thailand, Bangkok de start van de reis. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Sonja en Sitze Lammerts van Bueren - WaarBenJij.nu Thailand, Bangkok de start van de reis. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Sonja en Sitze Lammerts van Bueren - WaarBenJij.nu

Thailand, Bangkok de start van de reis.

Door: Sitze

Blijf op de hoogte en volg Sonja en Sitze

08 Februari 2016 | Thailand, Bangkok

Yep, onze Azie reis is begonnen. Op het menu staan Laos, Cambodja en Vietnam. Maar om te acclimatiseren starten we in Thailand, beter gezegd in Bangkok. Gewoon even wennen aan de temperatuur (30+ graden) en het heerlijke eten in Thailand :-)

We zitten in het centrum van Bangkok in een klein, maar prima hotel. Het hotel op zich is niet bijzonder, de ligging is prima. Voor de Bangkok kenners: het is op een paar minuten lopen van de Khao San Road. Een sterkt punt van het hotel is het restaurant op het dak van het hotel. ’s Avonds ‘op het dak eten’ en dan uitkijken over een verlicht Bangkok en de drukte op de Chao Phraya rivier is bijzonder. Klein nadeel; reserveren niet mogelijk, gewoon bijtijds het dak op, want elke avond zit het hartstikke vol. Ook als het volzit, geen probleem. Eettentje om de hoek in overvloed (dat geldt overigens voor heel Bangkok) en volop keuze in heerlijke Thaise gerechten! Aan de overkant van de straat is zelfs een mini coffee-to-go-shop, met voortreffelijke koffie.

Op een paar minuten lopen van het hotel is een halte van de Praya River Taxi. Vervoer over water is super populair en de ideale manier om je in Bangkok te verplaatsen. De kosten vallen erg mee, omgerekend in euro’s 8 cent p/p. Enkele reis, dat wel. De haltes, beter gezegd de pieren, zijn opvolgend genummerd. Makkelijk te onthouden of met vingers aan te duiden. Onze pier heeft nummer 13.
Er varen tientallen soorten taxi’s, die vooral een ding gemeen hebben: haast!! Aanleggen, uit- en instappen en wegvaren, het is een kwestie van seconden. Het is zaak op tijdig klaar te staan om uit te stappen, wachten doet de kapitein niet. Op ‘onze’ pier zagen we op de boot een toeriste die aan de conducteur (of zoiets) op de kaart iets wilde aanwijzen, maar voordat zij een vraag kon stellen was de boot alweer weg van de steiger weg. Pech!

Vanuit Bangkok willen we via Chiang Mai naar Laos reizen. We hadden al gehoord en gelezen dat de trein naar Chiang Mai regelmatig vol zit. En zeker de nachttrein is populair. Dus de dag na aankomst direct naar het station gegaan om treinkaartjes naar Chiang Mai te kopen.
Op het station horen we dat de nachttrein deze en de hele volgende week helemaal vol zit. Balen, hier was niet op gerekend. Twee weken in Bangkok is wat veel van het goede. Dan maar de dagtrein. Ook daar blijken nauwelijks plaatsen vrij te zijn, maar we hebben geluk. In de dinsdagochtend trein zijn 2 plaatsen in de airco coupe vrij. Toevallig spraken we die avond twee Engelse jongens die zelfs geen zitplaats meer in de trein konden krijgen en uit armoede de bus maar hebben genomen. De rit van 11 uur met de bus is een stuk minder comfortabel dan dezelfde tijd in de trein. Dat gaf ons weer een beetje goed gevoel!

De eerste paar dagen hebben we al twee paar schoenen versleten. Eindeloos veel gelopen, dagelijks zo’n 6 uur. De dag van aankomst hebben we ongewild veel gelopen, gewoon omdat we verdwaald waren in de wirwar van straten. en straatjes. Stom, gewoon het hotel uit gelopen zonder die naam van het hotel of de straat te noteren. Da’s ook lastig als je een tuktuk te nemen om naar je hotel terug te gaan. Uiteindelijk zijn we, na tig keer door dezelfde straatjes te hebben gelopen, bij toeval bij ons hotel beland.
Tip: maak een foto van je hotel of de straatnaam, maar dat wisten jullie zeker al.

Uiteraard hebben we ook de, van alle kanten aanbevolen, fietstocht door Bangkok gemaakt. Dir is inderdaad een heel bijzondere tocht. Er zullen veel van deze tochten zijn, maar wij hebben de Co van Kessel Bangkok Tour gedaan op de dag van het Chinese Nieuwjaar. Een groepje van 20 man, voornamelijk Nederlands en Belgisch. Dwars door een feestend en ‘overbevolkt’ China Town. Door zulke smalle steegjes dat je het gevoel hebt alsof je door de huiskamer van de families door rijdt. Je fiets nog net niet het eten van hun tafels, maar de mensen moeten regelmatig wat inschikken om de fietsgroep door te laten. We hebben niet alleen door China Town gereden maar ook aan de overzijde van de Chao Phraya rivier. Zoals gezegd heel bijzonder, en absoluut de moeite waard.

Op de dag van het Chinese nieuwjaar opnieuw door China Town gelopen. Mega druk! En niet alleen in China Town. Het aantal eetstalletjes lijkt op deze dag wel het tienvoudige van de toch al uitbundig aanwezige eettentjes. Hierbij vergeleken is het (oude) Koninginnedag in Amsterdam erg rustig. Als je niet van drukte houdt dan kun je deze dag beter niet in Bangkok zijn. Ook grappig zijn de colonnes zwarte, geblindeerde auto’s voor bobo’s die onder politie-escorte door de menigte geleid worden. Op grote schermen zagen we nog net dat de prinses van Thailand een bezoek bracht aan de grote Chinese tempel in China Town.

Wat betreft de tempels en paleizen kom je in Bangkok niets te kort. Omdat we vermoedelijk in elke plaats tijdens de reis wel meerdere tempels zullen tegenkomen, hebben we het de meeste tempels en paleizen links laten liggen. Hoe mooi en indrukwekkend die ook waren. Het voorkomt zo hopelijk de ‘tempelmoeheid’.

Morgen op weg naar Chiang Mai, wordt dus vervolgt.